En lektion i det här med pensionen...

Godmorgon trogna!

Jag vet inte vad som har tagit åt mig, men jag har börjat rota i mitt pensionsparande. (?????)
Snabbt uträknat är det ca 35 år kvar tills jag går i pension, om jag ens lever då, man vet ju inte?!
Jag hade ju en genomgång med pappsen i veckan, han är ju själva superman på siffror efter att ha varit bank-kung i 40 år! Och som på beställning kom en artikel i Amelia om just PENSION! :) 
Jag river ju inte i, i iver, upp det orangea kuvertet när det dimper ner i lådan, snarare använder jag det till att få fart på elden i spisen.
Inte längre.

Vet ni att skillnaden mellan män och kvinnors pension är STORA?
Citerar Amelia:
"Många kvinnor riskerar att få en ytterst låg pension om de inte tänker till och agerar själva"

Pensionsystemet delas in i 3 block där den största delen är
den ALLMÄNNA PENSIONEN.
18,5 procent av lönen går hit.
Ju mer du tjänar, ju högre allmän pension. I det orangea kuvertet ser man hur mkt som sparats ihop.

Block 2 är Tjänstepensionen.
Det är dom pengarna som arbetsgivaren sparar åt oss. Men den här delen får man enbart om arbetsgivaren har kollektivavtal! Tänk på det!

Block 3 är vårat privata pensionssparande.
"Kan ge en rejäl guldkant åt tillvaron"
Pengarna är låsta till den dag man fyller 55 bast.
Jag sparar i detta nu 300 kronor i månaden.

Tråk tråk tråååååk kanske ni tycker va?! Hahaha!
Och vet ni att gifta par som skiljer sig delar lika på det privata pensionssparandet!
(om inte äktenskapsförord finns)

Många tycker säkert: Ja men hallååå, man ska väl leva i nuet oxå! Ha det bra för dagen, vem vet när man dör?
Och så är det ju självklart, men 300 spänn i månaden för ett schyst liv som gumma eller gubbe är väl inget att frutta över. :thumbup:

Hoppas ni fortfarande läser hönni!

ÄR JAG I RISKZONEN ATT BLI FATTIG?
Kvinnor tjänar ca 80 procent av männens löner! Och kvinnor kan inte räkna med lika pension ens vid samma lön. Varför? Vi:
- Lever längre (påverkar vissa privata pensionsförsäkringar)
- Studerar längre
- Har lägre lön, tom för samma yrke
- I större utsträckning är hemma med barn
- Jobbar mer deltid
- Lägger mer pengar på vardagsinköp än på framtida sparande.

Stämmer detta in på dig och du saknar tjänstepension ligger du i riskzonen för att bli fattigpensionär!!


SLUT PÅ LEKTION!! TACK AMELIA!!!

Nu ska jag väcka Hjalmar, han sover medans en annan grubblar över framtiden....



Kommentarer
Postat av: Bolleby

Emma va bra!



Jag fick mitt orangea kuvert i fredags och tänkte precis som du att, kanske skall detta bli första gången jag öppnar detta och faktiskt sätter mig in i saker och ting. Du som köpt hus och jag som köpt lägenhet vi vet ju att man plötsligt blev vuxen...amortera, ränta av, välja hemförsäkring, välja elbolag (viktigt!) osv. Så varför inte kolla upp även detta!?

Nu blev jag ännu mer peppad av att du tagit tag i detta!



Tack å bock

Kramar från götet

2010-03-15 @ 09:46:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0