Musik och motorfestival!

Jorå men s'atte...

Jag är ju Älvdaling, ingen riktig inhemsk älvdaling som har truckerkeps och åker volvo 144.
Men all släkt är från Älvdalen, eftersom min mamma och pappa har växt upp där.
Så jag klassas som en Övdalskulla lite av, eftersom jag pratar språket och har rötterna där.
Eller ja... i Mora är jag Älvdaling och i Älvdalen är jag Moring, vilket gör mig till en ingentingare egentligen.
Men jag känner mig lite som en gott och blandat godispåse.
Det bästa av Älvdalen och det bästa av Mora! :)
Har ju aldrig bott i Älvdalen men har spenderat rejält med tid hos Mumun♥ och Muofar♥.
Jag pratar Älvdalska med min familj och släkten, ibland blir vissa förvånade:
- Prater du övdalska å fast du byddjer i Muora?
Det är ju mitt modersmål, jag pratade Älvdalska innan svenska förtusan.
När jag väl pratade...
Ett tag i mina tonårsdagar skämdes jag över Älvdalskan och ville prata svenska som vanliga familjer,
medans Julia bad mamma och pappa att inte prata nånting annat än Älvdalska med henne.
Vi har hängt i vått och torrt sen hon var 1 och jag 2 så hon kan också, likaså Hanna.
Men nu är jag bara glad att jag kan!

A n y w a y . . . .

Jag har ALDRIG sett så mycket folk i River Valley som igår på alla mina år som Älvdalsgroupie.
Holy macaroni, det var helt galet!
GALET ROLIGT!!
Vilken stämning man kan få till när varenda jävel sitter efter gatan på en picknick filt,
 och har fest och kollar på vrålåk som glider förbi!

Vi satt i Holen först och kollade på cruisingen när alla bilar gled förbi.
Det var ju långt ifrån samma känsla att sitta och titta än att vara med och åka.
Det var nästan lite jobbigt, jag blev lite deprimerad, ville också åka!
Mammas amazon som hon sålde för några år sen var med, husvagnen ägget, som vi sålde nyss, kom dragandes efter en bil.
Tack och lov har vi sålt moparn till Karlstad, den hade jag inte velat se glida förbi! :(

- Men varför är inte ni med och åker med bilen??

Klassisk fras igår.

Det känns ändå helt rätt att vi sålde iväg den.
Till nån som verkligen kan ta hand om den.
Pengar, tid, intresse och mekarkunskaper behövs när man har en Dodge.

Intresse är väl det enda jag kan bocka av.




 



 
        


Härlig stämning!
Nästa år ska jag söka ledigt från och med Torsdag och hänga här hela helgen, för då är Valianten klar så vi kan va me å cruisa också!!!!

Nu skriker maggisen efter frukost!!

Kram på er mina små groupies!! ;)


Kommentarer
Postat av: Lisa

tack så mkt gumman :) hihi..

vi var med i Älvdalen ju, fast bara på crusingen!

men snacka om att det är mer påkostat och Älvadlingarna bryr sig mer, de kan ju lika gärna skrota mora festivalen här och se hur det ska gå till som i Älvdalen :)

kramar!!

2009-08-10 @ 09:57:41
URL: http://fliza83.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ah vad bra da vill jag oxa folja med i valianten...for nasta sommar tanker jag sitta i mora hela sommaren...da ska vi myyyyyyyyysa

2009-08-22 @ 02:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0