Iakttagelser från Sthlm.

Idag har Hjalmar och jag strosat på stan, till skillnad från alla stressade Stockholmare som tar snabblunch och springer som illrar mellan kullerstenarna.
Vi gled först runt i Gamla stan, gick in i olika små affärer, jättemysigt där!
Sen hamnade vi on the Drottninggata!!
Soppade inte så mycket. Dock en jacka som jag ÄLSKAR!!

Idag har vi
Till skillnad från oss "Lantisar" så är Stockholmare mycket mer gapiga, tar för sig mycket mer och svär i varannan mening. Det ringde i någons mobil på tunnelbanan och hon satt och tjoade högt i mobilen så hela vagnen hörde allt om hennes helgplaner.
70% av alla som stiger på tunnelbanan sätter sig ner och plockar upp mobilen och börjar blippa.
Näst intill ALLA under 30 år går runt med hörlurar i öronen.
Lilla gummsan, gullunge, Oh my god, a men shit asså och sååå jäääla bra är populära fraser.
Ingen drar på munnen i onödan åt främlingar, jag brukar oftast le litegrann när jag möter någons blick.
Men här ska man inte titta andra i ögonen, helst rakt fram eller ut genom tunnelbanerutan. 

Jag reflekterar över allt detta och jämför med en stad på Nya Zeeland som heter Auckland, som ni om ni hängt med här vet är min absoluuuta favvocity!
Jag håller fast vid det.
Där får man le åt främlingar, man behöver inte sitta och stirra sig blind på en vägg om en främling sitter bredvid, folk är öppna och har små pratstunder med okända.
Det ÄR verkligen skillnad på folk och folk.

Jag känner mig tråkig, jag skulle vilja rycka tag i nån och dansa, riva nån i håret och ruska liiiiiiv i oss Sweds....

Okej, sen beror det ju såklart litegrann på hur man är som person men i största allmänhet:
Svenskar är tråkiga.

Men Stockholm är oootroligt vackert och jag är sååå glad att vara här!!

Ikväll ska vi till en Italiensk restaurang i gamla stan som heter "Sallys" och efter det ska vi på Vampire Lounge och dricka läskiga drinkar.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Du har så rätt, du har så rätt.. Precis sådär beter de sig! Ändå älskar jag SThlm eftersom det finns så mkt att göra där, här kan man ju aldrig göra nåt för allt e ju stängt alltid :( Hoppas ni har en underbar helg, jag är avis! kraaaam.

2008-11-09 @ 09:07:59
URL: http://fliza83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0