Samboavtal, testamente, arvsrätt, skuldebrev....

... lagfart, pantbrev, låneräntor och amorteringar....

Ooff, en helt ny vuxnare värld tar vid. Känns lite som att jag är 45 helt plötsligt.
Nu ska jag sätta mig ner och läsa innebörden av ett samboavtal samt ett testamente som behövs när man inte är gift. Det enklaste hade ju varit om vi gick och gifte oss nu på stört.
Men det funkar inte riktigt så.
Hur romantiskt är det?

Men om nånting händer nån av oss så ärver inte vi i första hand. Blir det syskonen då, innan vi fått barn?

En viktig regel är att sambor inte ärver varandra automatiskt. Därför kan det behövas ett testamente. Utan testamente kanske den efterlevande sambon tvingas lösa ut den avlidnes arvingar för att behålla den gemensamma bostaden och bohaget.

...och eftersom en av oss har lagt in mer pengar i huset så ska man ha ett skuldebrev, för att OM det skulle ta stopp för oss så ska man ha rätt till sin andel.

Om den ena sambon gjort en större kontantinsats vid köp av bostad så bör man upprätta ett skuldebrev mellan samborna. Eftersom bostaden delas lika utan hänsyn till kontantinsats är ett skuldebrev enda sättet att bestämma att den ena sambon ska få mer vid en separation eller en försäljning. Ett alternativ är att formellt äga olika andelar av bostaden i proportion till respektive insats.


Det är ganska avtändande att läsa om sånna saker som skuldebrev och samboavtal.
Speciellt romantiskt är det inte.
Men det är viktigt!

Nu ska jag läsa lite...


Kommentarer
Postat av: Anna Panna

usch va jobbigt de där lät. men de kanske kan va bra att ha. imorgon hejar vi på Leksand, Västerås och självklar MORA!!!!! usch jag är äckligt nervös

2008-04-09 @ 22:34:16
URL: http://www.nogg.se/qeso
Postat av: En från förr

Om alla vore lika kloka som du. ROmantisk kan vara en annan dag!

2008-04-10 @ 14:05:03
Postat av: Jullan

Men hallaaa. vad hander.....ni ar ju redan sambos och sa. vad har jag missat? ar du med knodd snart eller?

2008-04-11 @ 09:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0